mandag den 6. maj 2013

Glædelig første skoledag



Follow · 29. apríl 

Tæppet er gået ned.

Stykket er forbi.
Forbi
Fordi
At sådan blev det.
Og hvad så nu? Og hvad så dér?
Hvad var det lige, vi lærte her?
Jeg har næsten en fobi
Imod at sige,
At det vi lige var vidne til,
Var en forhåndsbestemt vinder.
Kåret - og hele året båret -
af DK’s håndfasteste kvinder.
Og uanset, hvilken vej kvinderne de vender,
Så lad os lige vende noget, der snart helt forsvinder.
For demokrati er ikke længere folkets stemmer.
Det er evnen til, hvor godt du vasker dine hænder.
Og ’hånd’ er ’manus’ ligesom i ’manuskript’.
Udført på en scene eller i en manege.
Og ’manege’ betyder ’at føre med hånden’.
Altså, hvor god du er til ’at håndtere’.
Du skal kunne kommunikere,
Kommandere og organisere.
Men vigtigst af alt er hånden
Og derfor ’at manipolere’.
Det vi så var altså en ’manifestation’,
På hvordan man i dag styrer en hel nation.

Men hvad så nu? Og hvad så dér?
Hvad var det lige, jeg lærte her?
Jeg lærte, at ’skole’ betyder ’frihed for beskæftigelse, fritid og ro’.
En skole er altså et frirum, hvor viden kan vokse og gro.
Og en lærer
skal undervise eller ’educare’,
Og det betyder ’at lede’ eller ’bringe noget frem’.
Det vil sige uanset, hvor mange gram
Du har oppe omkring din hjernestamme,
Så er den gode lærer den, der kan bringe mest muligt frem.

Derfor vil jeg gerne spørge dig,
der engang vinder VM i bowling.
Dig, der modtager en Nobel eller en Cavling.
Dig, der henter en Oscar eller en BAFTA.
Eller dig, der bliver månedens medarbejder i Fakta.
Når du står der på talerstolen,
Foran mikrofonen
I dit suit eller i gallakjolen,
Har du så tænkt dig at takke
Statens aktuelle normeringer,
Eller de europæiske skolelisterangeringer?
Har du tænkt dig at takke
Analyserede procenter eller rater
Eller de evigt diskuterende politiske parter?
Har du tænkt dig at nævne
Dine egne gennemsnitskarakterer?
Eller har du tænkt dig at nævne dem,
Der gav dig dine drømme og idéer?

Hvis det var mig, så tror jeg, jeg ville nævne dem,
Der lærte mig, at fransk også er Jacques Brel,
At dansk også er Malk de Koijn, Bikstok og Dan Turell,
At Shakespeare ikke bare er sonetter,
At kommaer desværre ikke bare er noget, man gætter,
At du ALDRIG må putte et ’d’ ind i gjort,
Og at du ALTID har lov til at drømme stort.

Hvis du er en af dem,
Der plantede de idéer,
Så vil jeg ALDRIG høre dig nævne igen,
At du har lyst at skifte karriere!

Mit slam er forbi.
Forbi
Fordi
At sådan blev det.
Og hvad så nu? Og hvad så dér?
Hvad var det lige, du skulle lære her?
Jeg håber da, at du føler dig ramt
I stedet for at gå rundt og være skræmt.
For husk på, at det politikerne åbenbart ikke forstår,
Det er, at de skal vælges på ny hvert fjerde år.
Derfor er en politiker noget, der kommer, men også går.
Derfor er det også simpel matematik,
At en tom politik
Plus en tom retorik
Til syvende og sidst
Giver en tom butik.
Hvorimod en lærer,
Der lærer,
- Og om det er på ’heltid’ eller ’halvtid’ -
Vil være
Din lærer
For evigt og altid.





Digte af Kristian Jensen




Jeg synes at digtet er så godt, at jeg måtte kopiere det til min blog.
Hør ham læse det på:
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151431875042832&set=vb.679047831&type=2&theater

Ingen kommentarer:

Send en kommentar