Engagerede
lærere
Det dominerende emne i diskussionen mellem DLF og KU, er
håndsret over lærernes arbejdstid. De allerfleste lærere arbejder langt ud
over deres normerede arbejdstid. Det er, fordi undervisningen er dit eget
ansvar, og det er et spændende arbejde.
Det fanger dig. Følelsen af, at det er dit fag, dine lektioner og dine elever gør, at det kan være svært at sætte grænser for, hvor megen tid du bruger. Her er det godt med det faste timetal.
Hvad
vil KL?
Hvad KL mener med ledelsens råderum over lærernes
arbejdstid, har jeg ikke rigtigt fundet ud af, men jeg forestiller mig at det
har noget med flad og hierarkisk ledelsesstruktur at gøre.
Flad ledelsesstruktur.
Hørte for et par år siden et interview med en mand, der
arbejdede for et olieselskab(BP?) i London. Han sagde, at de var gået over til flad ledelsesstruktur. Det gav
medarbejderne større ansvar, og med det fulgte større motivation, større engagement
og bedre resultater. Ikke fordi jeg synes, at olieselskaberne skulle være vores
forbillede, men de ved nok hvordan man får mest, for den betalte løn.
Jeg har surfet lidt på nette efter begrebet flad
ledelsesstruktur og har taget to sitater med her.
Citat:
Af Henning Lehmann Bastian
overtandlæge, Odense Universitetshospital
overtandlæge, Odense Universitetshospital
Citat: prorektor Jesper Kofoed Petersen fra Aarhus
Maskinmesterskole
I stedet for at gå den slagne vej og indføre et
traditionelt hierarki med mellemledere, ønskede vi at fastholde en flad
ledelsesstruktur, hvor ledelse og medarbejdere er ligeværdige kolleger med
fælles mål. Vi besluttede at bruge systemisk ledelse som det sæt af metodiske
redskaber, der skal hjælpe os med at bevare overblikket og sikre, at alle
ansatte bliver inddraget i beslutningerne,” siger han.
Medarbejdernes ejerskab.
Udfordringen for lederen i en flad ledelsesstruktur er at
lede i medarbejderhøjde, uden at det giver anarki.
Kravet til personalegrupperne i en flad ledelsesstruktur er,
at det er et modent ansvarligt samt pligtopfyldende personale. Til gengæld er
kravet til lederen at skabe veldefinerede opgavefordelinger i de forskellige
arbejdsgrupper.
For at skabe eller bevare det gode arbejdsmiljø for alle
parte,r er det vigtigt, at der er ledergruppemøder, hvor man stemmer meningerne
af, og at der er hyppige medarbejdermøder. Ligesom at man, når nye ting skal
indføres, sørger for at det sker efter længere tids debat og en afsluttende
konsensus, som munder ud i en instruks eller standard. Dette vil nemlig være
med til at sikre, at medarbejdergruppen i højere grad føler ejerskab til
beslutningerne.
Tradition, der virker.
Folkeskolen har 100 års tradition med flad
ledelsesstruktur og dermed både erfaringerne og kvalifikationerne. Arbejdet må også siges, at være særlig velegnet til denne struktur, fordi hver
lærer er (endnu) leder i klasseværelset.
Og som det er sagt så mange gange under lockouten, skal stoffet ikke bare lægges
frem, det skal formidles med hensyntagen til hver enkelt elev i klassen.
Ziglers to
argumenter.
KL´s repræsentant bruger konstant to argumenter for
ar lave om på lærernes arbejdstidsaftale.
1. Det ene, at det har været KL´s
plan de sidste 30 år.
2. Det andet, at disse
betingelser arbejder alle andre offentlig ansatte under.
Jeg synes ikke disse to argumenter siger noget om,
hvordan en sådan ordning kommer til at gavne eleverne.
Hvis planen er, at den velfungerende flade struktur
skal byttes, med den mindre effektive og dyrere heirarkiske struktur, så er det
svært at se meningen med den.
Det ville måske være en bedre ide, at at KL satsede
på den flade struktur i flere af deres instiutioner.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar